loading

در دندانپزشکی تاج ارائه خدمات برای بیماران اورژانسی به قید فوریت و با اولویت صورت می پذیرد. پس از بروز حادثه برای دندان، کلیه اورژانس های دندانپزشکی باید در اسرع وقت انجام گیرد. بنابراین در هنگام بروز حادثه یا موارد اورژانس با دندانپزشکی تاج دکتر محدثه هاشمزهی واقع در اسلامشهر تماس بگیرید و اطلاعات کاملی در مورد حادثه مذکور و مراقبت های پس ازآن، از وی دریافت کنید.

اورژانس دندانپزشکی مورد نیاز شما خواهد بود، در صورتی که هر یک از علائم زیر در شما دیده شود:

  • دندان درد شدید یا خونریزی
  • دندان شکسته یا خرد شده
  • خونریزی گسترده پس از کشیدن دندان
  • زخم های دهانی یا گاز گرفتن لب و زبان
  • از دست دادن دندان

(در دندانپزشکی تاج،  خدمات اورژانس دندانپزشکی خارج از نوبت و در همان روز مراجعه به شما ارائه می شود)

[bt_highlight]تلفن تماس با دندانپزشکی تخصصی درمان ریشه دندان و عصب کشی واقع در اسلامشهر و نسیم شهر ۰۲۱۵۶۳۵۰۸۴۵  [/bt_highlight]

زمانیکه حادثه ای برای دندان اتفاق بیفتد، چنانچه نسبت به آن آگاهی لازم را داشته باشید می توانید دندان آسیب دیده را نجات دهید. به بیان دیگر اینکه بدانید پس از بروز حادثه برای دندان (مانند شکستگی) چه اقدامی را باید انجام دهید، سبب نجات دندان خواهد شد و عدم آگاهی به از دست رفتن دندان خواهد انجامید.

این نکته را به ذهن بسپارید که در کلیه اورژانس های دندانپزشکی باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. بسیاری از دندانپزشکان، زمان خاصی را جهت رسیدگی به موارد اورژانس دندانپزشکی در برنامه کاری روزانه خود لحاظ می کنند. بنابراین در هنگام بروز حادثه یا موارد اورژانس با دندانپزشک خود تماس بگیرید و اطلاعات کاملی در مورد حادثه مذکور و مراقبت های پس ازآن، از وی دریافت کنید.

اگر حادثه زمانی اتفاقی بیفتدکه مطب دنداپزشکی تعطیل باشد، به بخش اورژانس (درمانگاه) نزدیک محل سکونت خود مراجعه کنید. آنچه در ذیل آمده، اورژانس های رایج دندانپزشکی و مراقبت های مربوط به آنها است.

  •  اگر دندان از دهان بیرون بیفتد چه کاری باید انجام داد؟

اگر دندان دائمی از حفره خود خارج شود و از دهان بیرون بیفتد، سعی کنید همواره آن را در محیط مرطوب قرار دهید. اگر امکان داشته باشد، بدون آنکه ریشه آن را لمس کنید، دندان را دوباره درحفره یا ساکت استخوانی مربوطه قرار دهید. اگر امکان انجام عمل پیش گفته را نداشتید، دندان را بین لثه ها و گونه خود قرار دهید یا در شیر و محلول های موردتأیید ADA جهت نگهداری دندان حفظ کنید تا خود را به مطب دندانپزشکی برسانید.

  • اگر دندان کودک از دهانش بیرون بیفتد چه کاری باید انجام داد؟

اگر دندان دائمی باشد، مطلب پیش گفته را در مورد آن اعمال نمایید. اگر دندان شیری از دهان خارج شده باشد، در ابتدا سعی کنید دندان را پیدا کرده و آن را در محیط مرطوب قرار دهید و سپس به دندانپزشک مراجعه کنید دنداپزشک متوجه می شود که آیا تمام دندان از حفره خود خارج شده  یا تنها بخشی از دندان شکسته و از دهان به بیرون افتاده است.دکتر محدثه هاشمزهی بعنوان متخصص درمان ریشه تصمیم خواهد  گرفت که آن را دوباره درحفره خود قرار دهد یا خیر.

  •  اگر دندان بشکند، چه کاری باید انجام داد؟

برای دندان شکسته، بلافاصله دهان خود را با آب گرم بشویید تا ناحیهمذکور تمیز شود. سپس روی صورتتان کمپرس سرد قرار دهید تا از تورم آن جلوگیری کنید و هرچه زودتر

 به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • اگر شخصی لب یا زبان خود را گاز بگیرد چه کاری باید انجام داد؟

اگر لب یا زبان خود را گاز گرفتید، ناحیه مذکور را با آب بشوئید و سپس روی آن کمپرس سرد قرار دهید چنانچه خونریزی زیادی داشتید، و خونریزی بند نیامد و یاد درد زیادی داشتید حتماً به دندانپزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

 

  •  اگر شخصی دچار دندان درد شد، چگونه آن را مدیریت کند؟

برای دندان درد، ابتدا دهان خود را با آب شستشو دهید تا آن را تمیز کنید. سپس با نخ دندان باقی مانده غذا را که بین دندان هایتان گیر کرده خارج سازید. از قرار دادن آسپرین روی دندان و لثه ها اجتناب کنید. چرا که آسپرین مورد سوختگی بافت لثه خواهد شد. اگر درد ادامه پیدا کرد با دندانپزشکان تماس بگیرید.

  • اگر شخصی احساس کرد که  فکش شکسته، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر احساس کردید که فکتان شکسته است، روی آن کمپرس سرد قرار دهید تا از تورم آن جلوگیری کنید. بلافاصله به دندانپزشک یا بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

  • چگونه می توان شیئ را که در دهان یا دندان ها گیر کرده، خارج ساخت؟

اگر شیء خاصی در دهان شما گیرکرد، سعی کنید به آرامی و با نخ دندان، آن را خارج سازید، هرگز از وسایل نوک تیز استفاده نکنید. چرا که این قبیل وسایل دردناک است و ممکن است به عفونت بیانجامد.

اگر نتوانستید شی را خارج کنید. به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • آیا لازم است وسیله خاصی را به کیت مخصوص کمک های اولیه اضافه کرد؟

نخ دندان را همراه خود داشته باشید تا در صورت گیر کردن شیء در دهان دندانتان، بتوانید به کمک نخ دندان، آن را خارج کنید. کیت نگهداری دندان که در موارد خارج شدن دندان از حفره استخوانی خود، کاربرد دارد، نیز وسیله سودمندی است.

  • اگر در زمان سفر، نیاز به مراجعه به دندانپزشک بود، چه کاری باید انجام داد؟

از گزینه جستجوی دندانپزشک در وب سایت ADA استفاه کنید تا نزدیک ترین دندانپزشک به خود را پیدا کنید ( سر دبیر علمی سیمادنت: معادل این مورد جستجو در تمامی کشورها وجود دارد. در کشور ا یران، از آنجا که همه دندانپزشکان عضو سازمان نظام پزشکی هستند، می توانید از این طریق دندانپزشک شهر محل اقامت خود را پیدا کنید و یا به درمانگاه مراجعه کنید)